Istnieje wiele praktycznych narzędzi, które pozwalają na szybsze i efektywniejsze pozycjonowanie internetowych witryn. Raczej mało komu uda się je wszystkie zastosować w jednym czasie, dlatego warto by było na samym początku umiejętnie odróżnić te wartościowe od tych, które absolutnie niczego nie dają.
Swego rodzaju narzędziem, wykazującym się wysoką skutecznością w kontekście usprawniania procesu pozycjonowania stron, są na pewno katalogi stron i firm, nazywane też katalogami stron internetowych bądź katalogami SEO. To pewna odmiana platformy skupiająca w sobie mnóstwo wirtualnych wizytówek. A taką wizytówkę w obecnych czasach każdy powinien mieć, a już na pewno ten, kto chce aktywnie działać właśnie w wirtualnej przestrzeni.
Ogólnie rzecz biorąc można więc powiedzieć, że każdy katalog SEO jest takim miejscem w sieci, w którym właściciele stron czy blogów oraz przedsiębiorcy posiadający swoje internetowe witryny mogą się aktywnie (i skutecznie) promować. Katalogi nie są bezmyślnym zlepkiem tysięcy marek. Zawsze przydzielają nowe strony i firmy do odpowiednich kategorii, by użytkownik mógł szybko znajdować w nich to, co rzeczywiście go interesuje. Najlepsze i najsumienniej przykładające się do swojej pracy katalogi stron posiadają tych kategorii nawet kilkadziesiąt! Zawsze zwrócą więc uwagę na to, jaką dziedziną zajmuje się konkretna strona, by jak najdokładniej określić jej tematykę i na jej podstawie przypasować ją do dobrej grupy. Wybór kategorii jest jednak ważny.
Oczywiście osoba, która chce trafić do katalogu, na początku sama określa tą tematykę strony czy firmy, ale w razie czego osoby obsługujące platformę mogą jej zaproponować pewną zmianę i skorygować jej wybór. Z tego rodzaju narzędzi na pewno warto korzystać. Wszystko to, co może wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie stron, jest absolutnie warte zastosowania. Osoba, która rzeczywiście planuje umieścić wizytówkę swoje strony bądź firmy w katalogu, powinna jednak częściowo się do tego przygotować.
W pierwszej kolejności znajdując jakiś wartościowy i przede wszystkim moderowany katalog, a następnie poświęcając trochę czasu na stworzenie wyczerpującego opisu. Na podstawie tego opisu Internauta zadecyduje, czy chce wejść na daną stronę.